poniedziałek, 13 lipca 2015

Labirynt logopedyczny

Często w książeczkach z zadaniami dla Dzieci pojawiają się zabawy typu labirynt.
Co mają one na celu?

  1. Rozwijają umiejętność rozwiązywania problemu – Dziecko ma za zadanie wydostać się z pułapki.
  2. Rozwijają komunikację – Dziecko chcąc przekazać drugiej osobie, o co chodzi w zabawie, musi samo stworzyć instrukcję do zadania.
  3. Są nauką przez zabawę – przynoszą ogromna frajdę.
  4. Ćwiczą skupienie uwagi i koncentrację na wykonywanym zadaniu.
  5. Ćwiczą koordynację oko-ręka oraz zmysł równowagi – Dzieci nierzadko pokonując labirynt na kartce, lawirują swoim ciałem w przestrzeni.
  6. Relaksują i motywują do pokonywania trudności.
  7. Doskonalą sprawność motoryczną.
  8. Kształtują odczuwanie schematu własnego ciała, położenia przedmiotów względem innych.

Czemu więc, nie wykonać labiryntu wielorazowego, który z racji swojej trójwymiarowości, przyniesie jeszcze więcej korzyści?

Nasz labirynt wykonałam z dość dużego pudła kartonowego z wysokim rantem. Wycięłam w krótszych bokach dziury – bramki, do których piłka będzie trafiała. Następnie ołówkiem wyznaczyłam na kartonie labirynt, uwzględniając ślepe zaułki. Na narysowanych liniach naklejałam słomki do picia, docinając je do odpowiednich długości. Tu polecę grube słomki do kolorowych napojów, to odrobinę ułatwi zabawę. Użyłam kleju magicznego/introligatorskiego, który po zaschnięciu staje się bezbarwny. Po naklejeniu rurek trzeba chwilę odczekać, żeby klej dobrze zaschnął. Do zabawy potrzebne będą nam jeszcze kulki/piłki: mogą być te do ping ponga, jakieś lekkie plastikowe, ale świetnie też nadadzą się kulki szklane, które dostarczą dodatkowych doznań sensorycznych – podziałają na zmysł wzroku.



Propozycje zabaw:
  • podnosimy lekko pudełko i manewrujemy nim tak, by piłeczka, by trafiła do bramki;
  • dmuchamy przez słomkę na piłeczkę, próbując doprowadzić ją do celu;
  • popychamy kredką/rurką piłeczkę jak kijem do gry, tak by wylądowała w bramce;
  • wodzimy placem po labiryncie, trafiając do celu;
  • bierzemy małą figurkę i przeprowadzamy ja po labiryncie do celu;
  • z zamkniętymi oczami wodzimy palcem po labiryncie, starając się go pokonać;
  • rozkładamy w labiryncie małe elementy, Dziecko ma za zadanie wodząc palcem po całym labiryncie zebrać je do koszyczka;
  • maczamy palce w farbie i wyznaczamy kolorową drogę w labiryncie...

oraz wiele innych zabaw, które jeszcze przyjdą nam do głowy.







Jest to pomoc, która integruje zmysły wzroku, dotyku i równowagi. Świetna do zadań terapeutycznych.


A.K-K

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz