sobota, 16 września 2017

Międzynarodowy Dzień KrOpki 15.09

Jestem otwarta na nowe inicjatywy, a ta spodobała mi się szczególnie, bo mówi o talentach i kreatywności u dzieci.

Oto mój scenariusz na ten dzień: może komuś się przyda:

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z OKAZJI DNIA KROPKI 15 WRZEŚNIA
Można poprosić, by tego dnia dzieci miały ubrania w groszki, kropki, etc.

Cele ogólne:
Budzenie wiary dzieci we własne możliwości.
Rozwijanie kreatywności dzieci.

Cele szczegółowe:
Reaguje na zmiany tempa w muzyce
Czerpie radość ze wspólnych zabaw
Tańczy przy muzyce
Słucha/ogląda opowiadanie i wypowiada się na temat jego treści
Tworzy pracę plastyczną wykorzystując dostępne materiały


Przebieg zajęć:
1.Powitanie wszystkich Przedszkolaków. Machają do pani dzieci, które mają dzisiaj dobry humor, które mają kropeczki na swoim ubraniu, które lubią się bawić, etc.

  1. Obejrzenie bajki o dziewczynce Vashti lub przeczytanie ilustrowanego opowiadania Peter’a H. Reynolds. Krótka rozmowa nt. Opowiadania.
- streszczamy historię z dziećmi, szukamy przesłania
- dzieci odpowiadają na pytanie „Co to jest talent?”
- dzieci odpowiadają na pytanie „Jaki mam talent?”

Streszczenie:

Vashti jest małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzy w swoje możliwości. Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami, i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek.
Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych, większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą przechadzała się korytarzem. Nagle zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił - zygzak. Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło. Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę.



3. Nauczyciel mówi: Dziś jest Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Za wszystkie zabawy, które dziś przeprowadzimy będziecie dostawać PIEGI. Kto zbierze najwięcej, jest mistrzem kreatywności i otwartej głowy.
(UWAGA: Dajemy wszystkim zawsze kropki, ponieważ chodzi o wzbudzenie motywacji i poczucia wartości u dzieci. Na koniec każdy zostaje okrzyknięty zwycięzcą. Piegi mogą być wyciętymi dużymi kropkami lub można rysować piegi dzieciom kredką do oczu/malowania twarzy.)

4. Nauka piosenki „Biedroneczki są w kropeczki”

Uskarżał się mały muchomor,
Pod brzózką się tuląc do mamy,
Dlaczego, choć piękny rzekomo,
Czerwony kapelusz ma w plamy.

Biedroneczki są w kropeczki i to chwalą sobie,
U motylka plamek kilka służy ku ozdobie,
W drobne cętki storczyk giętki liliowe tuli płatki,
Ty mój grzybku też masz łatki i śliczny kapelusik,
Więc niech wcale cię nie smuci ten drobny biały rzucik.

Marysia błękitne ma oczy,
A w bródce dołeczek uroczy,
Lecz w sercu ma smutek po brzegi,
Bo nosek Marysi jest w piegi.

Biedroneczki są w kropeczki i to chwalą sobie,
U motylka plamek kilka służy ku ozdobie,
W drobne cętki storczyk giętki liliowe tuli płatki,
Bo na kropki widać moda,
więc trzeba dojść do wniosku,
Że w tym właśnie jest uroda, że piegi są na nosku.


Po kilkakrotnym zaśpiewaniu dzieci otrzymują piega/kropkę.

5. Zabawa ruchowa przy piosence „Kropka”.
Muzyka gra, gdy ją zatrzymujemy dzieci muszą udawać zwierzęta wymyślone przez nauczyciela.


Rozdajemy piegi dzieciom.

6. Zabawy z chustą.
  • podrzucanie piłeczek tak, żeby nie spadły
  • podrzucanie tak, żeby wpadły do otworu
  • sałatka owocowa – wymieniają się konkretne kolory miejscami
  • falowanie lekko, falowanie mocno
  • zawijanie dzieci w chustę, tzw. naleśnik

Rozdajemy piegi dzieciom.

7. Zabawy z hula hopem.
  • dzieci w parach trzymają hula hop obiema dłońmi, przesuwają hula hop w dłoniach w prawą stronę, na sygnał „kropka” zmieniają kierunek przesuwania hula hop, zmian dokonujemy kilka razy, coraz szybciej
  • wskakiwanie i wyskakiwanie do hula hop: obunóż, na lewej/prawej nodze,
  • chodzenie wokół hula hop, na sygnał „kropka” zmiana kierunku; dzieci chodzą pojedyńczo
  • w parach: dwoje dzieci stoi wokół hula hop, na sygnał „kropka” jak najszybciej wskakują do środka
  • turlanie hula hop
  • kręcenie wokół bioder, na ręce, etc

Rozdajemy dzieciom piegi.

8. Praca plastyczna z wierszem/Praca swobodna

Nauczyciel czyta dzieciom wiersz, następnie dzieci dostają kolorowankę biedronki do wykropkowania farbą, plasteliną, krepiną, materiał do wyboru.



Po pracy rozdajemy dzieciom piegi.

Lub:
Dajemy dzieciom kartki w kształcie kropki i dajemy temat „Mój talent”/ Moja ulubiona rzecz do malowania.

Po pracy rozdajemy dzieciom piegi.

Lub każdy inny pomysł na pracę plastyczną :)


9. Wiersz masażyk na zakończenie.

List do babci

Kochana babciu(Piszemy palcem na plecach dziecka).
KROPKA
(naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).
KROPKA.
Kotek chodzi
(kroczymy palcami).
kotek skacze
(„skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),
kotek drapie
(delikatnie drapiemy dziecko po plecach),
kotek chrapie
(opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).
I choć straszny z niego psotek
(łaskoczemy dziecko po plecach)
bardzo fajny ten mój kotek
(przytulamy dziecko).
Rozdajemy dzieciom piegi.

  1. Liczymy, ile piegów dzieci dostały. Wszyscy powinni mieć po tyle samo. Nauczyciel gratuluje dzieciom wyników oraz wręcza dyplomy. 


My bawiliśmy się tak :)






Tu garść inspiracji na Pinterest


i inne:


Jak Wy spędziliście ten czas u Was?

A.K-K


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz