czwartek, 16 kwietnia 2020

17.04 - Groźna woda, ortografia, czas przeszły czasownika.

Witam Was w piątek, przed nami za chwilę znów weekend.

Tak się uczycie w domu dzielenia:

Zoja



Nikola

Ale zanim on nadejdzie....

domowy wf

Dziś porozmawiamy sobie o roli wody w przyrodzie, no i poćwiczymy ortografię ;)


Zaczynajmy!


Zadanie 1

Obejrzyj filmy o obiegu wody w przyrodzie. Rozmawialiśmy o tym już wiele razy...

obieg wody

woda w człowieku

oszczędzaj wodę

woda w przyrodzie


Otwórz teraz podręcznik na stronie 53-54 i przeczytaj tekst "Groźna woda".

strona 53
strona 54

Odpowiedz ustnie na pytania:
- Znajdź w tekście wyjaśnienie, co to jest powódź.... (zaczyna się od słów "kiedy w górach topnieją śniegi....")

oto inna, encyklopedyczna definicja:
„Powódź to czasowe pokrycie przez wodę terenu, który w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, w szczególności wywołane przez wezbrania wody w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza... /.../"

- Co może powodować powódź? (gwałtowne roztopy śniegu, duże opady deszczu, zatamowane rzeki przez zatory lodowe, zjawiska przyrodnicze tj. tsunami)
- Znajdź w tekście przymiotniki opisujące Wisłę przed powodzią i po powodzi.
- Czy powódź to zjawisko, na które człowiek może mieć wpływ? Zastanów się wspólnie z Rodzicami.
- Jak nazywa się stan w przyrodzie przeciwny do powodzi? Czy susza może również szkodzić przyrodzie? Jak?
- Czy my mieszkamy na terenach zagrożonych powodzią? Poszukaj na mapie, gdzie znajduje się Twoja miejscowość. Poszukaj najbliższej rzeki lub morza.





Jak widzisz, nam raczej nie zagraża powódź, ale warto wiedzieć, co to jest i mieć świadomość zagrożenia.

film edukacyjny

Wykonaj w zeszycie notatkę na temat tego, do czego potrzebna jest ludziom i przyrodzie woda.
Zacznij w ten sposób....


Wypisz jak najwięcej skojarzeń!


Zadanie 2

Pamiętacie jeszcze co to jest czasownik?



Jeśli chcesz, wróć do filmiku o czasowniku

Dziś utrwalimy sobie wiadomości o nim.

Czasownik określa czynności, które ktoś wykonuje. 

A czynności można wykonywać TERAZ,
można wykonać je KIEDYŚ W PRZESZŁOŚCI, wcześniej,
i można je dopiero mieć w planach do wykonania W PRZYSZŁOŚCI.

Dlatego mówimy, że czasownik ma 3 czasy, w których coś robimy/wykonujemy:

PRZESZŁY - COŚ JUŻ ZROBILIŚMY
TERAŹNIEJSZY - COŚ ROBIMY TERAZ, W TEJ CHWILI
PRZYSZŁY - PLANUJEMY, ŻE COŚ ZROBIMY




Dziś zajmiemy się czasownikiem w czasie przeszłym. Przeszłym – czyli takim, który już minął. 

Obejrzyj film:

film o czasie przeszłym czasownika

Przyjrzyj się jeszcze raz przykładom:
Które zdania są w czasie przeszłym?



Wykonaj zadania 1-2 ze strony 63 z ćwiczeń do polskiego.

Przepisz krótką notatkę do zeszytu.


Zapisz w zeszycie zamianę czasowników na czas przeszły:

ona pisze - ona pisała
on myje - on .....
my malujemy - my .....
ja śpiewam - ja ........
wy czytacie - wy ......
oni biegną - oni ...........
ty pijesz - ty .........


Zadanie 3
MATEMATYKA:
Wykonaj zadanie ustnie - wskaż, które beczułki miodu mają parzystą ilość litrów.

Dla przypomnienia:








Zadanie 4:
Ciekawostki ze Stumilowego Lasu:
Zapoznaj się z nimi :)







Czytanie: POLECAM :)
TEKST Z MAILA (o autorze Kubusia Puchatka)


Czekam na Wasze zadania na mailu lub messengerze :) 

A.K-K

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz