sobota, 12 września 2015

Zajęcia integracyjne

Macie u siebie klasy integracyjne? Nawet jeśli nie, temat integracji i tolerancji  powinien być realizowany w każdej placówce jako wypełnienie wytycznych podstawy programowej.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem, który ostatnio zrealizowałam u nas w grupie.
Pomysły zaczerpnięte z sieci oraz z głowy.


1. Przywitanie - zabawy z lusterkiem.
Dzieci przyglądają się sobie w lusterku i mówią "Mam na imię....Jestem...Mam....włosy,....oczy, ....nos etc"

2. Pytanie otwarte do dzieci: "Jak wyglądałby świat, gdyby wszyscy byli tacy sami?"

3. Opowiadanie "Smutne kaczątko" D.Niewoli. Do znalezienia w internecie

4. Zabawa ruchowa "Ludzie do ludzi". Dzieci swobodnie chodzą w rytm muzyki, kiedy muzyka cichnie witają się wybranymi przez nauczyciela częściami ciała np. kolanami, uszami, kciukami....

5. Zabawy "eksperymentalne".


  • zakładamy ochotnikowi opaskę na oczy i dajemy klocki do budowania; instruujemy słownie jak ma być zbudowana wieża, np. "najpierw czerwony klocek, potem niebieski, zielony...."
  • rozpoznawanie przy pomocy dotyku przedmiotów, oczy przewiązane opaską
  • rozpoznawanie przy pomocy dotyku kolegów z grupy
  • zabawa w kalambury - bez użycia słów dziecko musi przekazać określoną przez nauczyciela informację np. chcę do toalety, chce mi się jeść, boli mnie brzuch
  • na podstawie odgłosów, z zamkniętymi oczami dziecko rozpoznaje jakie przedmioty spadają na stolik
  • dziecko ochotnik buduje wieżę z klocków mając na rękach rękawice kuchenne
  • dziecko pokonuje trasę biegiem mając związane nogi w kolanach i kostkach szarfą
6. Odrysowywanie na wielkim papierze pakowym sylwetek wszystkich dzieci i nauczyciela - wniosek: jedni są niżsi, drudzy są wyżsi, ale kształt mamy taki sam.

Tego już nie zdążyliśmy, ale zrobimy innym razem.

7. Oglądanie obrazów namalowanych przez osoby niepełnosprawne - bez rąk.
8. Malowanie obrazów patyczkami do uszu trzymanymi w ustach.
9. Wywieszenie prac na wystawie klasowej.
10 Swobodny taniec do piosenki M. Jeżowskiej "Wszystkie dzieci nasze są".

A oto efekt naszych porównań :)










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz