Pamiętacie wpis o małym liczydle montessoriańskim? Jak nie, Liczydło ...
Opisywałam tam na przykładzie jak na nim dodawać.
Ważnymi w edukacji matematycznej wg. M. Montessori są kolory odnoszące się do poszczególnych rzędów: jedności, dziesiątek, setek, tysięcy.
JEDNOŚCI
DZIESIĄTKI
SETKI
TYSIĄCE
Większość pomocy bazuje właśnie na nich, warto więc zapamiętać kolejność.
Praca na znaczkach to kolejny już etap wprowadzania działań: po pracy na materiale konkretnym, mamy teraz pracę na materiale abstrakcyjnym.
Z zakupionego w ilości hurtowej filcu, wykonałam małą matę matematyczną do pracy ze złotym materiałem, ale my wykorzystałyśmy ją i tu.
Oto nasz zestaw do pracy:
- pudełeczko na znaczki
- znaczki: 1,10,100,1000
- mała mata matematyczna
- małe karteczki
- flamastry: zielony, niebieski i czerwony
A teraz, o co chodzi?
Zapisujemy flamastrami w odpowiednich kolorach liczby na karteczkach i uczymy się je układać:
Liczba 113 to:
3 znaczki jedności w kolorze zielonym
1 znaczek dziesiątek w kolorze niebieskim
1 znaczek setek w kolorze czerwonym
Liczba 234 to:
4 znaczki jedności w kolorze zielonym
3 znaczki dziesiątek w kolorze niebieskim
2 znaczki setek w kolorze czerwonym
Łatwe? Łatwe!
To idziemy dalej...
Zsuwamy znaczki z dwóch liczb razem - dodajemy je.
Ile wyszło?
437!
Teraz większe liczby i przekroczenie progu : 2347 + 3815
Jedności z dwóch liczb jest więcej niż 10, więc zabieramy 10 znaczków jedności - odkładamy je do pudełka, a na matę dokładamy w zamian jeden znaczek dziesiątek.
(na zdjęciu wkradł się błąd w jednościach - Amel położyła o jedną za dużo, w trakcie działania to skorygowałyśmy)
Ile wyszło?
6162
Teraz czas na odejmowanie...
Tu przykład bez przekraczania progu...
Najpierw układamy liczbę - odjemną, potem zabieramy odjemnik, zaczynając od jedności odpowiednio: 3 jedności i 2 dziesiątki.
I już mamy wynik:
135
I odejmowanie z przekroczeniem progu:
243-65
Ponieważ już przy jednościach brakuje nam ich do odejmowania, zamieniamy jedna dziesiątkę (odkładamy ją do pudełka), na 10 jedności, które dokładamy na matę.
To samo robimy z setkami - zamieniamy jedną setkę (odkładamy ją do pudełka) na 10 dziesiątek na macie.
I już mamy wynik:
128
Oryginalny zestaw do gry w znaczki kosztuje krocie, nasz zestaw to jak widzicie koszt filcu na matę - niekonieczny (mogą być zwykłe kolorowe kartki sklejone razem), kolorowych kartek, także tak naprawdę żaden. A nauka staje się przyjemniejsza.
Uwierzcie, że mina dziecka, które wykonuje tak duże działania jest bezcenna. :)
Jeśli coś nie jest jasne, polecam filmiki:
A.K-K
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz