środa, 12 sierpnia 2015

Gra w znaczki cz.1 i Mała mata matematyczna

Dziś o kolejnej super pomocy do nauki matematyki z działu Montessori.

Pamiętacie wpis o małym liczydle montessoriańskim? Jak nie, Liczydło ...

Opisywałam tam na przykładzie jak na nim dodawać.

Ważnymi w edukacji matematycznej wg. M. Montessori są kolory odnoszące się do poszczególnych rzędów: jedności, dziesiątek, setek, tysięcy.

JEDNOŚCI

DZIESIĄTKI

SETKI

TYSIĄCE

Większość pomocy bazuje właśnie na nich, warto więc zapamiętać kolejność.

Praca na znaczkach to kolejny już etap wprowadzania działań: po pracy na materiale konkretnym, mamy teraz pracę na materiale abstrakcyjnym.

Z zakupionego w ilości hurtowej filcu, wykonałam małą matę matematyczną do pracy ze złotym materiałem, ale my wykorzystałyśmy ją i tu.

Oto nasz zestaw do pracy:


  • pudełeczko na znaczki
  • znaczki: 1,10,100,1000 
  • mała mata matematyczna
  • małe karteczki
  • flamastry: zielony, niebieski i czerwony



A teraz, o co chodzi?


Zapisujemy flamastrami w odpowiednich kolorach liczby na karteczkach i uczymy się je układać:



Liczba 113 to:
3 znaczki jedności w kolorze zielonym
1 znaczek dziesiątek w kolorze niebieskim
1 znaczek setek w kolorze czerwonym




Liczba 234 to:
4 znaczki jedności w kolorze zielonym
3 znaczki dziesiątek w kolorze niebieskim
2 znaczki setek w kolorze czerwonym




Łatwe? Łatwe! 
To idziemy dalej...

Zsuwamy znaczki z dwóch liczb razem - dodajemy je.





Ile wyszło?
437!

Teraz większe liczby i  przekroczenie progu :  2347 + 3815




Jedności z dwóch liczb jest więcej niż 10, więc zabieramy 10 znaczków jedności - odkładamy je do pudełka, a na matę dokładamy w zamian jeden znaczek dziesiątek.


(na zdjęciu wkradł się błąd w jednościach - Amel położyła o jedną za dużo, w trakcie działania to skorygowałyśmy)



Ile wyszło?
6162


Teraz czas na odejmowanie...

Tu przykład bez przekraczania progu...
Najpierw układamy liczbę - odjemną, potem zabieramy odjemnik, zaczynając od jedności odpowiednio: 3 jedności i 2 dziesiątki.

I już mamy wynik:

135



I odejmowanie z przekroczeniem progu:
243-65


Ponieważ już przy jednościach brakuje nam ich do odejmowania, zamieniamy jedna dziesiątkę (odkładamy ją do pudełka), na 10 jedności, które dokładamy na matę.


To samo robimy z setkami - zamieniamy jedną setkę (odkładamy ją do pudełka) na 10 dziesiątek na macie.


I już mamy wynik:

128




Oryginalny zestaw do gry w znaczki kosztuje krocie, nasz zestaw to jak widzicie koszt filcu na matę - niekonieczny (mogą być zwykłe kolorowe kartki sklejone razem), kolorowych kartek, także tak naprawdę żaden. A nauka staje się przyjemniejsza.

Uwierzcie, że mina dziecka, które wykonuje tak duże działania jest bezcenna. :)


Jeśli coś nie jest jasne, polecam filmiki:


A.K-K

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz