piątek, 21 lipca 2017

Propozycje książkowe do terapii i pracy z dziećmi

Dzięki uprzejmości Wydawnictwo Edukacyjne miałam przyjemność przyjrzeć się kilku publikacjom dostępnym na rynku.

Pierwsza z nich to „Od samogłoski do sylaby otwartej. Scenariusze zajęć przedszkolnych.” Agnieszki Bali. Jestem zwolennikiem nauki czytania metodą sylabową, dlatego ta nieduża pozycja bardzo mi się spodobała. Bazuje na symultaniczno-sekwencyjnej metodzie nauki czytania dr. Jagody Cieszyńskiej. W dużej mierze odnosi się do plansz „Kocham Czytać”, jednak są to pojedyncze scenariusze dla kolejnych paradygmatów i można sobie poradzić bez kompletu książeczek. Mimo to uważam, że również one to takie must have nauczyciela przedszkola i „zerówki”, także polecam zakup w komplecie. Cała publikacja nie jest wielka, ale zawiera propozycje zabaw, gier, ćwiczeń, które można wykorzystać zarówno w pracy z grupą, jak i w pracy indywidualnej z dzieckiem. Jest podzielona na 5 części, zgodnie z poznawaniem paradygmatów i postępami w czytaniu.
1. Prawopółkulowe czytanie samogłosek prymarnych i sekundarnych.
2. Czytanie wyrazów dźwiękonaśladowczych.
3. Różnicowanie paradygmatów sylab otwartych.
4. Językowe nazywanie świata za pomocą paradygmatów sylab otwartych.
5. Zabawy językiem. Tworzenie wyrazów.

Poręczny mały format, dostosowany do zeszytów „Kocham czytać.”

Strony: 31
cena: 8-10zł






Druga pomoc dla nieco starszych dzieci to „Trudny orzech do zgryzienia” Dominiki Kamińskiej i Alicji Ślęzak-Stachulak.

Książka ta jest ciekawą pozycją do terapii i budowania kompetencji językowych, zwłaszcza uczniów w młodszym wieku szkolnym. Może się też przydać w pracy z dziećmi starszymi z zaburzoną komunikacją językową, nie rozumiejących metafor. To dzieci z grupy ryzyka dysleksji, jak również dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. To świetny dodatek również w klasach 1-3 w ramach nauki twórczego posługiwania się językiem i rozwijania wiedzy metajęzykowej.
To 15 historyjek o popularnych związkach frazeologicznych, do których dołączone są ćwiczenia utrwalające – mające również za zadanie naukę umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Najpierw pojawia się obrazek wyjaśniający związek frazeologiczny taki jak np. czarny charakter, białe mięso, potem krótki tekst wyjaśniający (napisany dużą, drukowaną czcionką) i następnie różnorodne zadania sprawdzające rozumienie tekstu – pytania, krzyżówki, wybranie właściwej odpowiedzi spośród podanych, obrazek do narysowania etc.

Propozycja urocza w swej prostocie.

Strony: 35
cena: ok 16 zł






Ostatnia książka to „Trenuj z Neuronkiem. Jesienne przygody w Neuronkowym Lesie” Magdaleny Bury i Aleksandry Matyjasek.

Jest to pierwszy z serii zeszyt ćwiczeń do usprawniania języka i zdolności narracyjnych, procesów poznawczych oraz funkcji wykonawczych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Każdy zestaw ćwiczeń dotyczy jednorodnej tematyki, krąży wokół jednej pory roku – jesieni. Dzieciom przy wykonywaniu zadań towarzyszy Neuronek. Jest to swego rodzaju narrator, prowadzący przez kolejne zadania. Dotyczą one rozwoju: uwagi i świadomości, kontroli poznawczej, percepcji (wzrokowej, słuchowej, czuciowej), pamięci oraz bardziej złożonych procesów, takich jak: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, wydawanie sądów i decyzji oraz operowanie językiem i mową. Mamy tu zadania do terapii indywidualnej i grupowej.
W bardzo czytelny sposób podany jest cel ćwiczenia, tematy poruszane podczas rozmów oraz polecenie do przeczytania dla terapeuty.

Oto przykładowe cele:
- usprawnianie selektywności uwagi
- wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego dziecka
- usprawnienie orientacji w przestrzeni i percepcji wzrokowej
- wzbogacenie wiedzy o świecie, usprawnienie myślenia.
- ćwiczenie kontroli zachowania
- usprawnianie analizy wzrokowej…

Bardzo dużym plusem pozycji są proste ilustracje, bardzo rzeczywiste i czytelne, nie rozpraszające uwagi. Na kartce nie ma zbyt wiele materiału, by móc w pełni skupić się na jednym zadaniu. Wykorzystując kalkę lub zwykłą koszulkę na dokumenty, możemy pracować na książce wielorazowo (podkładamy na stronie, a potem wycieramy po skończonej pracy).
Pozycja zawiera obszerny materiał ćwiczący niemalże wszystkie sfery rozwojowe dziecka. Bajki psychoedukacyjne można wielokrotnie wykorzystać również w bajkoterapii prowadzonej w grupie.
Mamy również do wykorzystania naklejki i wycinanki, tak uwielbiane przez dzieci.
To obszerna pozycja na jesienne dni, pomocna w terapii, jak również w pracy dodatkowej z dzieckiem w domu. Warta swojej ceny.

Strony. 127
Cena: ok 25 zł









POLECAM!

A.K-K






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz